Friday, September 9, 2011

Cara Mengaplikasi Seni Perang (Sun Tzu-The Art of War) Dalam Dunia Bisnes



Sudah lama buku bertajuk "The Art of War" dibeli dan terperuk dalam rak buku. Buku setebal 375 mukasurat beserta dengan indexnya itu ditulis dalam bahasa Inggeris. Sudah banyak kali dibelek, dibaca dan diterjemah sendiri satu persatu tapi al-maklumlah dengan gaya bahasanya yang agak tinggi agak sukar juga untuk memahaminya. Sehinggalah baru-baru ini terjumpa blog Rain Wonder yang menterjemah buku tersebut mengikut bab. Sukanya hati bukan kepalang kerana ada juga insan yang berupaya menterjemahnya dengan baik. Saya suka meletakkan blognya ke dalam 'blog list' saya.

Tahukah anda, mengapa buku ini sangat penting bagi kebanyakan bangsa Cina untuk diaplikasikan dalam bisnes mereka sedangkan buku ini hanya menceritakan tentang seni peperangan dari pelbagai dinasti? Apakah kaitannya dengan dunia bisnes mereka? Sekiranya anda membaca buku ini hingga habispun anda tak akan faham kaitan antara peperangan dan dunia perniagaan sebenar sehinggalah kita memahami konsep dan istilah yang digunakan dihubungkaitkan antara perang dan bisnes.

Apa yang ingin dikongsikan di sini ialah kita harus faham dengan jelas bahawa apabila anda mula memasuki dunia perniagaan, anda sebenarnya mula memasuki satu medan peperangan. Tidak kiralah sama ada anda berperang seorang diri, dengan beberapa orang tentera atau dengan beberapa ratus orang tentera. Kaedahnya adalah sama iaitu anda perlu ada senjata yang cukup, strategi yang kemas, tentera yang berani dan setia serta pegawai atasan yang bijak dan menurut arahan. Semuanya ini adalah perkara penting bagi mencapai satu matlamat yang telah ditetapkan oleh pihak atasan.

Oleh itu, jika anda ingin memanfaatkan ilmu dalam "The Art of War", fahamkan istilah ini dan aplikasikan dalam bisnes anda.

1. Medan peperangan = Dunia perniagaan
2. Senjata = Produk atau servis
3. Strategi perang = Strategi bisnes
4. Tentera = Para pekerja
5. Musuh perang = Pesaing dalam bisnes

Demikianlah serba sedikit pengetahuan yang dapat dikongsi bersama. Andai ada lagi penambahan maklumat dari anda, sudilah kiranya untuk ditulis diruangan 'comment'.

Tuntutlah ilmu walau sampai ke negeri Cina ataupun dari "orangnya" yang ada di negara kita ini tapi ambillah yang baik-baik sahaja, yang tidak baik kenalah diabaikan...

No comments:

Post a Comment